Dla nauczycieli
Dlaczego to ważne?
Nauczyciele mają obowiązek reagować na każdy przejaw hejtu. To oni kształtują kulturę szacunku w szkole i mają dostęp do narzędzi, które pozwalają wcześnie wykrywać problemy i wspierać uczniów.
Jak rozpoznać pierwsze sygnały?
- – uczeń nagle wycofuje się, nie chce zabierać głosu na lekcjach;
- – pojawiają się sygnały od innych uczniów o przezwiskach czy wykluczaniu;
- – dziecko płacze, złości się po przerwie czy korzystaniu z telefonu;
- – zauważalna izolacja – uczeń siedzi sam, nie angażuje się w grupę.
Co zrobić, gdy uczeń padł ofiarą hejtu?
- – Natychmiast przerwij sytuację i nazwij zachowanie („To jest hejt – nie zgadzamy się na to”).
- – Porozmawiaj z uczniem indywidualnie, dając mu poczucie bezpieczeństwa.
- – Udokumentuj zdarzenie (notatka, screeny, relacje świadków).
- – Poinformuj pedagoga, dyrektora, a także rodziców.
- – Porozmawiaj ze sprawcą – wyjaśnij konsekwencje i włącz go w działania naprawcze.
Jak zapobiegać w szkole?
- – Wprowadź kodeks klasowy z zasadami komunikacji.
- – Organizuj warsztaty i lekcje wychowawcze o tolerancji i emocjach.
- – Prowadź mini-kampanie w szkole (plakaty, konkursy, hasła „Szkoła wolna od hejtu”).
- – Reaguj także na drobne „żarty” – budujesz standard, że szkoła nie toleruje przemocy słownej.
Narzędzia i wsparcie dla szkół:
- TROS-KA – narzędzie do diagnozy sytuacji ucznia.
- Objawy–Kompetencje–Cechy – kwestionariusz do oceny funkcjonowania ucznia.
- KAPP – Kompleksowa Analiza Procesów Poznawczych – narzędzie do diagnozy poznawczej.
- Skrining rozwoju dziecka i Kwestionariusz szkolnej oceny funkcjonalnej – narzędzia przesiewowe.
- System RESQL – cyfrowa platforma do zgłaszania i reagowania na bullying.
- Bank dobrych praktyk KO Wrocław – sprawdzone działania profilaktyczne w szkołach.
- Mediacje w szkołach (ORE) – program szkoleniowy o rozwiązywaniu konfliktów.
- Stowarzyszenie SZANSA – debaty i działania „Razem przeciw przemocy rówieśniczej”.



